Image
Image

Pranayama

Pranayama ili yogijsko disanje predstavlja umijeće kontrole daha. Sastoji se od serije vježbi koje su osmišljene da održavaju zdravlje čovjeka u dobrom stanju. Naziv Pranayama potiče od riječi Prana-životna energija i Yama-kontrola. Praktikovanje Pranayame oslobađa životnu energiju, dovodi do balansa kisika i ugljendioksida, a apsorpcija prane disanjem povezuje naše tijelo, um i duh. Svaki ciklus disanja se može podijeliti na četiri faze. Prelazi od udisaja do izdisaja i obrnuto uključuju pokrete mišića lica, pokrete širenja pluća, grudnog koša i abdomena.
 
Faze disanja u yogi:
  • Udah (Puraka)
  • Pauza nakon udaha
  • Izdah (Rechaka)
  • Pauza nakon izdaha
Ove tehnike disanja su osmišljene tako da omoguće slobodan protok energije u tijelu i da pročiste energetske kanale. Puna pauza nakon udaha je svjesno zaustavljanje protoka vazduha i njegovo zadržavanje u plućima, dok pauza nakon izdaha predstavlja svjesno produžavanje i završavanje ciklusa disanja. Tehnike koje se koriste za produžavanje ovih pauza nazivaju se Bandhe.
 
Postoje četiri važne Bandhe:
  • Bandha koja uključuje usne i nepce
  • Bandhe koje uključuju glotis
  • Bandha koja uključuje bradu
  • Bandha koja uključuje dijafragmu
 
Bandhu koja uključuje usne i nepce najčešće koriste plivači. Usne su čvrsto zatvorene tako da vazduh ne može izaći. Meko nepce se pritisne na gornji dio glotisa i na taj način zatvori prolaz ka nozdrvama. 
 
Bandhe koje uključuju glotis sprečavaju izlazak vazduha iz pluća zatvaranjem glotisa. Glotis se automatski zatvara prilikom gutanja, sve što je potrebno jeste zaustaviti refleks gutanja kada je dušnik zatvoren. Ove bandhe se mogu kombinovati sa zatvaranjem usana i nepca. Najpoznatije yogijsko disanje koje uključuje glotis je ujjayi ili pobjedničko disanje. Izvodi se tako što se glotis lagano stegne djelimičnim zatvaranjem epiglotisa. Zbog sužavanja prolaza za vazduh čuje se karakterističan zvuk, sličan zvuku okeana. Prilikom ujjayi disanja može se izgovarati slog "Ha" dok traje udah, ali i izdah. Ova tehnika se koristi za vrijeme izvođenja svih asana i osnova je za ostale tehnike Pranayame.
 
Bandha koja uključuje bradu postiže se pritiskanjem brade blizu grudi i opuštanjem glave kako bi se pomogla nepokretnost mišića i kretanje vazduha. Ovaj položaj je koristan kod zadržavanja pauze nakon izdaha.
 
Bandha koja uključuje dijafragmu sastoji se od podizanja i zadržavanja dijafragme nepokretnom tokom pauze nakon izdaha. Abdomen mora biti uvučen i podignut nagore, a sav vazduh iz pluća mora biti izbačen. Ova tehnika se može kombinovati sa zaključavanjem brade i izvodi se u stojećim ili sjedećim asanama.

Traži